Thursday, December 23, 2010

Selagi Bolehku Panggil 'Ummi'..


"Aduh..ummi ni, kenapalah asyik membebel..tensionla.."getus hati.

"Ia ummi, abang janji abang tak buat lagi, ummi tak perlu membebel panjang.." bentak Fakhri.

"Ummi ni tak berhenti bercerita, nak tengok drama ni pun tak aman.." bentak hati.

Masyaallah..Jujur saya katakan, sebagai anak, mungkin saya sendiri atau mungkin juga anda tidak lepas daripada memberontak dan merungut setiap kali apabila mendengar ibu anda mula bersuara..

Berbagai-bagai perasaan tercetus di hati..bosan, marah, tak selesa dan tak suka barangkali bermain-main di benak minda..Macam-macam suara hati yang lahir..Tidak keterlaluan jika saya katakan tanpa kita sedari, kita telah tertinggi suara dan melukakan sekeping hati ibu hanya kerana luahan hati ibu yang lebih kita gelar sebagai 'leteran','bebelan'..

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Berita kematian ibu sahabat saya semasa cuti semester mengejutkan saya..Katanya ibunya sakit akibat santau..Beberapa hari ibunya hanya terbaring dan tidak lama kemudian menghembuskan nafas yang terakhir..Dari Allah kita datang dan kepadaNya kita kembali.. Tidak lama daripada itu juga, saya mendapat sms mengenai makluman kematian ibu rakan sekelas saya akibat sakit yang dideritainya beberapa tahun yang lalu..
"Aku rindu nak dengar suara mak aku.."

"Awak patut bersyukur..Masih mampu memanggil 'emak' awak..Saya..?Saya rindu sangat nak sebut perkataan 'ibu'.."

Kedua-dua ayat ini diujarkan pada masa yang berbeza..Walau pun cukup ringkas, tapi sudah cukup untuk melahirkan riak syahdu di kolam hati saya..Benar kata orang, bila kita kehilangan seseorang atau sesuatu, kita akan lebih menghargainya..Semenjak saya mendengar ayat tersebut, saya lebih menghargai 'suara' ummi saya..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Memang sudah menjadi kebiasaan untuk saya mengambil alih tugas abah apabila cuti semester..Tugas mengambil ummi di tempat kerjanya..Yang pasti, sepanjang perjalanan kami, pasti akan dihiasi 'suara' ummi saya yang berkongsi perihal kerjanya,adik beradik saya dan macam-macam lagi.
Jika sebelum ini, hati saya sering memberontak..Ummi kerap mengulang-ulang kembali ceritanya..Macam-macam getusan timbul dihati saya..Kadang-kadang kerana bosan,saya langsung tidak memberikan respons sekadar mengiyakan sahaja..Alhamdulillah, sejak mendengar luahan rindu rakan-rakan yang kehilangan ibu, saya sedar..Jika ummi bercerita atau ber'suara' lagi, saya akan cuba memberikan respon..Apabila hati saya memberontak,saya akan memujuk hati saya..

"Dengarlah suara ummimu selagi dia masih hidup.."

"Berapa lamalah sangat ummimu mahu meminjam telingamu berbanding dengan perngorbanan masa,tenaga dan segalanya yang dia korbankan untuk membesarkanmu.."

Ayat-ayat inilah yang sering saya gunakan untuk meng'cool'kan hati saya..Ayuh sahabat-sahabat semua..Mari bersama-sama kita menghargai ibuayah kita, agar apabila mereka ditakdirkan untuk pergi dulu daripada kita, kita takkan menyesal kerana sering menghindari mereka..Dengarlah suara mereka sepuasnya..Tataplah wajah mereka sedalamnya..........

-Allah Maha Mengetahui-

3 comments:

  1. salam 'alaik,

    subhanallah, blog yg mnarik.
    mmbuatkn ana t'tanya2 siapakh pnulisnya. hehehe

    ReplyDelete
  2. Waalaikumussalam..

    masyaallah..xde apepun yg menarik ukhti..masih merangkak-rangkak..klu org yg pro ttg blog, mesti leh detect betapa 'biasa' je blog nie..apepun syukran utk komen..

    ReplyDelete
  3. mohon share ya..

    ReplyDelete