Wednesday, December 22, 2010

Mengaku Tapi Tak Faham


Saya masih lagi ingat ketika di dalam kelas Ustazah Aziah..Semester 3 persediaan kalau tak silap..Waktu tu kami sedang belajar topik 'Hegemoni Barat'..

"Kamu berpegang kepada mazhab apa?" tanya ustazah.
"Ahli Sunnah Wal Jamaah," dengan pantas kami menjawab serentak.

Ustzh.Aziah menganggukkan kepalanya tanda 'betulnya' jawapan kami..Kemudian..

"Kalau betullah kamu semua ni bermazhab ahli sunnah wal jamaah, cube bagitau ustazah, apakah PRINSIP-PRINSIP mazhab tersebut..?" ustazah cuba menduga kami.

"Percaya bahawa Al-Quran itu kalam Allah, bukan makhluk." Jawab seorang pelajar.

"Lagi?"

Suasana menjadi senyap. Kelihatan semua pelajar, sedang memikirkan sesuatu. Soalan tersebut sangat mudah sebenarnya..Tapi ia benar-benar memaksa kami untuk berfikir dan mengimbas kembali subjek Agama Islam tingkatan 5 memandangkan seingat saya waktu itulah kami didedahkan dengan perkara..Sejujurnya sebelum ini saya sendiri tidak tahu..Mungkin kerana kealpaan diri sendiri yang sering menganggap mudah hal-hal berkaitan agama..

"Macam mana kamu ni..Mengaku ahli sunnah, tapi tak tahu apa itu ahli sunnah..," rendah nada suara ustazah kali ini. Sesal dengan sikap kami agaknya. Umur dah 20 tahun, tapi soalan berkaitan agama sendiri, gagal dijawab.

Saya menarik nafas, bermuhasabah panjang. Lalu dihembus keras nafas tersebut. Ada nada kesal di jiwa saya..Benarlah apa yang dikata orang..'Pelajar kini belajar untuk peperiksaan semata-mata..Lepas periksa semua hilang umpama sebuah maklumat yang di delete dari failnya..Kosong..'

Alhamdulillah, soalan tersebut telah berjaya , mengetuk pintu hati saya untuk 'mengambil tahu' tentang apa yang menjadi pegangan saya..Kalaupun bukan untuk orang lain, untuk diri sendiri..

Sejak kebelakangan ini pula, saya kerap mendengar pula berkaitan dengan Syiah..Penguatkuasa di negara ini giat melakukan modus operandi bagi memerangi mereka yang dikatakan 'sesat' dan yang paling mengejutkan saya, dikatakan mereka ini 'menghalalkan darah mukmin yang bukan Syiah'..Naudzubillah..

Bagi saya,kenyataan tersebut terlalu 'keras' buat mereka..Ada pemimpin negara yang membuat statement berkaitan hal ini..Kadangkala saya benar ingin tahu, adakah mereka yang memberikan kenyataan sekeras ini sendiri faham dan tahu akan Ahli-sunnah yang dipegang mereka..Jangan terlalu mudah menghukum sedangkan kita sendiri 'mengaku tapi tak faham'....

Jadi,cuba anda pula uji diri anda..Apakah yang anda faham tentang apa yang anda pegang....? Tepuk dada, tanya iman..

-Allah Maha Mengetahui-

No comments:

Post a Comment