Thursday, June 16, 2011

Antara Demonstrasi dan Konsert



Geli hati saya apabila membaca media-media melaporkan pengharaman demonstrasi yang dirancang pembangkang bagi menuntut agar SPR lebih telus dan jujur dalam menjalankan tanggungjawab.

Hujah-hujah seperti menganggu para peniaga, menganggu kesesakan jalan raya, merosakkan
harta benda awam dan boleh menyebabkan kesan negatif dalam pelancongan negara dijaja kepada
umum. Pendapat mereka yang arif termasuk para ustaz dikukuhkan lagi dengan dalil daripada hadith dan ayat Al-Quran digunakan bagi menguatkan lagi pengharaman demonstrasi.

Sungguh saya tidak menyalahkan mereka, saya faham jika ilmu mereka hanya diminta dan dipandang serius sekali sekala apabila UMNO merasakan mereka terancam sahaja (sedangkan dalam banyak perkara mereka terpaksa mengunci mulut). Dan saya yakin, mereka sendiri menyedari hakikat ini.



Dan seperti biasa, media-media dikerah untuk menyebarkan pengharaman ini. Satu perkara yang timbul dalam benak fikiran saya, bagaimana pula dengan konsert ? Tidak silap saya, tidak pernah pula saya terbaca pengharaman sebarang konsert yang diadakan di seluruh negara, malah artis-artis luar dijemput.

Mengapa tidak diharamkan? Saya dapat jawapannya. Ohhh..dengan adanya konsert, dapat membantu para peniaga..Ohh lagi...dengan konsert dapat meningkatkan jumlah pelancong...Ohhhhhh lagi....konsert sangat tidak menyebabkan 'kemusnahan' fizikal cuma kemusnahan para muda mudi, tidak mengapalah, ia tidak nampak dengan mata kasarkan ???

Pada saya, tidak salah untuk mengadakan konsert dengan syarat, ia tidak bertentangan dengan syariat Islam. Dalam hal-hal ini pula, dimanakah perginya mereka yang arif ? Tiadakah hadith atau dalil Al-Quran ? Pasti ada. Jika ada dimanakah tercampaknya kunci-kunci ustaz/ustazah ? Adakah diminta pendapat mereka..? Pasti tidak..Mengapa?? Anda pasti mampu memikirkan jawapannya..



Berdosakah mereka..?

Tertarik saya dengan satu blog yang ditulis rakan sekampus saya. Ada benar juga.BERDOSAKAH nenek moyang kita yang mengadakan demonstrasi semasa menentang Malayan Union..BERDOSAKAH mereka yang berkumpul di Tahrir Square bagi menggulingkan presidennya yang zalim..? Berdosakah mereka.......

-Allah Maha Mengetahui-

2 comments:

  1. salamun salam..

    entry yg brani. huhu.
    ini pndpt ana la.. allahua'lam.
    demonstrasi di Mesir, utk mnjtuhkan pmrintah yg zalim..
    demonstrasi di Tnh Melayu, utk mngusir penjajah..
    subhanallah, jika demonstrasi dilakukn utk kpntgn agama, bangsa dan negara.

    khawatir jika demonstrasi dicetus olh indvdu2 yg ingin mjg kpntgn diri dlm politik, na'udzubillah..

    demonstrasi secara aman, i2 lbh baik insyaAllah (mangsa yg t'prgkp ktika demonstrasi BERSIH yg lpas dan t'pksa tumpg solat n mnyorok kat Pustaka Indon)

    ReplyDelete
  2. Salam ya ukhti..
    terus terang ana tak punya byk kkuatan untuk menulis mengenai hal2 ini n pernah bniat utk tidak mahu mmasukkan post2 bkaitan politik yg ana sndiri tidak arif n xpunya byk pngetahuan ttgnya..
    hny mmbaca mlalui akhbar n mdgr pbincgn org yg lebih dewasa...tapi itulah..jiwa ana tidak mmpu utk menipu..keinginan utk menulis 2 entry tbaru ni bgitu kuat dlm diri....i'ALLAH..mudh2an niat mereka tulus.....utk menegakkan apa yg tak betul demi kpntgn agama,bangsa dan negara kita..prnh tperangkap..?sekurang2nya ukhti punya pglmn utk itu...he2..

    ReplyDelete